Na konci loňského roku byla vydána kniha Jana F. Pavlíčka Ars Conceptus - Vnitřní prostor. Publikaci vydalo Centrum experimentálního divadla, p. o. za podpory Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v rámci jejích grantových programů - Institucionálního rozvojového plánu - V. Excelence vzdělávání. Základním smyslem projektu, jenž dostal jméno Ars Conceptus - Vnitřní prostor, bylo pochopení problematiky vnitřního prostoru, jak je nazírán a pojímán jednotlivými tvůrci a jakých je schopen interpretací. Pro možnost zpracovat takovouto látku bylo nutné jasně vymezit kritéria zájmu. Kvůli ucelenosti byl celý projekt vytýčen malbou s orientací na hlediska obsahová a stylová. Pojímání tématu bylo řešeno v těchto rovinách: fantaskno, vnitřní struktura a abstraktní geometrie. První kategorii zastupuje Josef Bubeník, druhou Tomáš Medek a poslední Vladimíra Sedláková. Každý z autorů má k myšlence vnitřního prostoru svůj svébytný a zcela odlišný přístup.
Během roku 2012 byly realizovány v galerii brněnského HaDivadla autorské výstavy všech třech výtvarníků s úkolem pojmout vnitřní prostor. Kniha Ars Conceptus vychází z praktického zpracování tohoto tématu jednotlivými umělci, kteří si museli tuto problematiku uvědomit a pojmout způsobem, který odpovídal zadání projektu Ars Conceptus - Vnitřní prostor. Charakterem jednotlivých výstavních výstupů byla koncepční celistvost, naopak porovnání všech tří výstupů nabídlo velmi bohatou interpretační možnost vnitřního prostoru, která vedla až ke ztotožnění s vnitřním světem. Při výběru jednotlivých umělců byla zohledněna i jejich provenience. Všichni tři tvůrci mají bohatou mezinárodní zkušenost, přesto můžeme tvrdit, že svůj autorský život spojují s městem Brnem.
Další ze záměrů knihy je zaplnit mezery o umělcích, kteří spolupracují v nadnárodním kontextu, mají bohatou výstavní činnost, jejich tvorba má stylovou profilaci a může být označena nejen za původní, ale v jistém smyslu i zásadní. Zpracování jednotlivých studií nebylo vedeno snahou popsat formální kritéria a jejich detailní rozbor, nýbrž poukázat na souvislosti internacionální i místní. Dále byl brán zřetel na hlediska stylová a umělecké zázemí předních světových tvůrců (studie Donalda Judda, Arthura Schwarze, ap.), jejichž myšlenky se logicky odráží i v našem prostředí.
Štítky:
Monografie,
20-21. století,
České výtvarné umění,
Moderní umění - česko,
Moderní umění,
České výtvarné umění - 20.-21. století,
Prostor (umění)