Běžná cena: | 190 Kč |
Sleva: | 21% |
Dostupnost: | Externí sklad |
---|---|
![]() kdy zboží obdržím? |
„Způsobila jsem zmatek a chyby ve svých objednávkách, které v obchodě ochotně a perfektně zaměstnankyně vyřešila.“
U počátků české moderní hudby stály dvě velké osobnosti, Bedřich Smetana dílem skladatelským a Otakar Hostinský činností vědeckou a kritickou. Ve Smetanově operní tvorbě, navazující na Wagnerovu koncepci dramatického díla, spatřoval Hostinský pokrok, za jehož prosazení bylo nutno bojovat. Jiné tvůrčí poetiky považoval za nepokrokový a tedy méně významný umělecký projev.
Hostinského mylnou záměnu pokroku s vývojem převzali jeho žáci v čele se Zdeňkem Nejedlým, Otakarem Zichem, Vladimírem Helfertem a Josefem Bartošem. Jako přední hudební vědci a kritici prosazovali v době bojů o Dvořáka jednostranně pojatou pokrokovou linii české hudby, kterou viděli v tvorbě Smetanově a jeho pokračovatelů, Fibicha, Foerstera a Ostrčila.
Další skladatelské osobnosti, jako Dvořák, Suk, Novák a Janáček, do této linie nezapadali a jejich hudba byla hodnocena jako konzervativní, eklektická, naturalistická a primitivní. Tato kritická předpojatost vedla k rozdělení odborných hudebních kruhů na dva protichůdné tábory a vyvolávala v tisku prudké polemiky zejména na přelomu prvního a druhého desetiletí 20. století. V této etapě bojů o českou moderní hudbu vzrůstala úroveň hudební kritiky i v souvislosti s rozvojem hudebního tisku a hudební pedagogiky.
Na odbornou scénu vstupovali absolventi pražské varhanické školy a pražské konzervatoře: Karel Stecker, Karel Knittl, Karel Hoffmeister a Václav Štěpán. V jejich spisech a kritikách narůstal význam strukturní analýzy jako důležité součásti k posouzení umělecké hodnoty díla. Ve dvacátých letech pak došlo k rozpadu těchto skupin a Zich s Helfertem zásadně přehodnotili svůj počáteční zaujatý postoj. Ve společensky napjaté atmosféře třicátých let se začala kriticky projevovat mladá a ideologicky nezatížená generace v čele s Aloisem Hábou, Karlem Janečkem a Mirko Očadlíkem, reflektující i tvorbu skladatelů evropské avantgardy. O tomto meziválečném období bojů o českou moderní hudbu bude pojednávat druhý díl této knihy.
Štítky: Monografie, Muzikologie, Hudební kritika, 19. století, 19.-20. století, Hudba - česko, Hudební estetika, Hudební kritika - česko, Hudební estetika - česko, Muzikologie - česko
Kliknutím na tlačítko zařadíte knihu do seznamu k pozdějšímu nákupu.
Přidat do seznamu přání »Přejete si dostat určitou knihu? Přidejte ji do seznamu přání a zašlete jej svým známým.
Přidat do přečtených knih »Máte již přečtenou danou knihu? Zařaďte si jí do knihovny a najděte podobné.
Adresa odběru | Poplatek | Kdy bude zboží připraveno? | |
![]() |
Praha 7, V Háji 15 | ZDARMA | Zítra (ST) |
![]() |
Balíkovna a AlzaBoxy | 49 Kč | Pozítří (ČT) |
![]() |
Zásilkovna výdejní místa a Z-boxy | 59 Kč | Pozítří (ČT) |
![]() |
PPL výdejní místa | 69 Kč | Pozítří (ČT) |
![]() |
PPL výdejní místa Slovensko | 99 Kč | Pozítří (ČT) |
Způsob dopravy | Cena dopravy | Kdy zboží obdržím? | |
![]() |
Balíkovna na adresu | 79 Kč | Pozítří (ČT) |
![]() |
Doručení na adresu | 79 Kč | Pozítří (ČT) |
![]() |
Kurýr PPL ČR | 99 Kč | Pozítří (ČT) |
![]() |
Kurýr PPL SK | 169 Kč | 25.02.2025 (ÚT) |
Uvedené ceny jsou včetně DPH |
Způsob platby | Cena platby | |
![]() |
Na prodejně | 9 Kč |
![]() |
Bankovním převodem | ZDARMA |
![]() |
Dobírka | 49 Kč |
![]() |
Dobírka | 39 Kč |
![]() |
Dobírka | 49 Kč |
![]() |
VISA / Master Card | ZDARMA |
![]() |
PLATBA 24 – Česká spořitelna | ZDARMA |
![]() |
GE Money Bank | ZDARMA |
![]() |
ePlatby pro eKonto - Raiffeisenbank | ZDARMA |
![]() |
MojePlatba – Komerční banka | ZDARMA |
![]() |
mPenize - mBank | ZDARMA |
![]() |
ČSOB | ZDARMA |
![]() |
Fio banka | ZDARMA |
![]() |
PaySec | ZDARMA |
![]() |
Masterpass | ZDARMA |
![]() |
Edenred | od 29 Kč |
![]() |
Benefity | od 29 Kč |
![]() |
Twisto | ZDARMA |
![]() |
Hotově na pobočce Zásilkovna | 39 Kč |
![]() |
Dobírka | 49 Kč |
Uvedené ceny jsou včetně DPH |