Jedná se o druhý díl čtyřdílné řady učebních materiálů zpracovaných primárně podle RVP pro střední odborné vzdělávání, ovšem vyhovujících také požadavkům RVP pro gymnázia a určených jak pro vzdělávací obor Vzdělávání a komunikace v českém jazyce, tak pro obor Český jazyk a literatura. Učebnici lze tedy využít na středních odborných školách i na gymnáziích.
Učebnice obsahuje celkem osm tematických celků z oblasti jazyka, komunikace, slohu a nově také práce s informacemi: 1. Funkční styl prostěsdělovací, 2. Komunikační dovednosti pro budování vztahů, 3. Pravopis, 4. Práce s informacemi, 5. Lexikologie, 6. Slovotvorba, 7. Funkční styl řečnický, 8. Komunikační dovednosti pro sebeprosazení.
Každý celek obsahuje několik základních kapitol a také 1–2 kapitoly rozšiřující, které jsou určeny pro školy s vyšší hodinovou dotací. Tyto kapitoly se zaměřují podrobně na témata, která byla v základních kapitolách jen stručně zmíněna, příp. přinášejí zcela nové, užitečné informace (např. o dalších slohových útvarech u slohových kapitol, asertivitě, vyhledávání informací na internetu, typografii, speciálních slovnících aj.). Celkem učebnice obsahuje 15 rozšiřujících kapitol.
Ve slohových kapitolách přinášíme přehled funkčních stylů a osvětlení jejich vztahu ke slohovým postupům a útvarům a podrobněji se zaměřujeme na dva funkční styly: prostěsdělovací a řečnický. Každý styl je představen z komunikačního i jazykového hlediska a ukázány jsou také slohové útvary pro něj typické.
V komunikačních kapitolách se i nadále věnujeme mezilidské komunikaci a klademe důraz na dovednosti důležité pro budování vztahů (komunikační motivy, aktivní naslouchání, ocenění, komunikační fauly, vliv prostředí na komunikaci) a pro sebeprosazení (prezentační dovednosti, pokládání otázek, přesvědčování, obrana vůči manipulaci, asertivita).
V jazykových kapitolách se zaměříme na pravopis (psaní i/y, ě, ú/ů, s/z, souhláskových skupin, velkých písmen, zkratek a značek, přejatých slov, typografie), lexikologii (lexikální jednotka, významové vztahy mezi slovy, slovní zásoba, změny ve slovní zásobě, lexikografie, frazeologie) a slovotvorbu (původ a příbuznost slov, odvozování, skládání a krácení, slovotvorný rozbor, slovotvorné kategorie).
Novinkou druhého dílu je oblast práce s informacemi. Studenti zde získají informace o zdrojích informací, informačních institucích s důrazem na knihovny a jejich online katalogy, způsobech studia textu, stejně jako o efektivním vyhledávání informací na internetu a testování důvěryhodnosti informací. Důraz je kladen na schopnost hledat relevantní informace, selektovat je, kvalitně je zpracovat a přitom dodržovat etické zásady práce se zdroji.
Každá kapitola je uvedena motivačním textem s výstižnou, často vtipnou ilustrací. Úvodní text představuje problémovou situaci, zajímavost, vtip, slovní hříčku apod. naznačující téma hodiny.
Vlastní výklad je rozdělen na dvě části: V levém, hlavním sloupci jsou uvedeny důležité poznatky oboru v souladu s požadavky RVP, doprovázeny tabulkami, schématy a ilustračními fotografiemi. V pravém, doplňkovém sloupci se pak objevují konkrétní příklady a především doplňující informace poukazující na reálné události k tématu a praktickou aplikaci probíraných jevů.
Každou kapitolu uzavírá několik úkolů určených k ústnímu vypracování či k zamyšlení. U jazykových, slohových a informačních kapitol jsou zde navíc v tzv. komunikačním okénku i komunikačně zaměřené otázky, které vedou studenty k tomu, aby na jazykové či stylistické jevy nahlédli z jiného úhlu pohledu a připomněli si komunikační model znázorňující důležité proměnné v komunikační situaci. Řešení všech úkolů a tipy na práci v hodině naleznete v průvodci pro učitele.
Součástí učebnice je i praktický věcný rejstřík. Připravujeme pro vás také další praktickou pomůcku – slovníček pojmů použitých v dosud vydaných dílech, který bude na webu k dispozici ke stažení.
Zásobník textů a slovních úloh si můžete zdarm