Kniha autorského kolektivu (Richard Jedlička, Petr Klíma, Jaroslav Koťa, Jiří Němec a Jiří Pilař) pojednává o poruchách socializace a způsobech zvládání životních situací, jež ohrožují zdravý duševní i společenský vývoj dětí a mládeže. Zaměřuje se rovněž na problematiku krizové intervence, psychologické a výchovné pomoci mladým jedincům v nejrůznějších obtížích, které nejsou s to zvládnout sami.
Popsané pedagogicko psychologické a sociálně pedagogické přístupy chápou autoři jako možnost předcházení vzniku a rozvoji nežádoucích společenských úchylek, osobnostních poruch a delikventního jednání.
Publikace je určena především vychovatelům (těm, kteří působí ve výchovných ústavech nebo se věnují terénní práci s neorganizovanou mládeží), výchovným poradcům na školách či poradenským pracovníkům angažovaným v problematice krizových situací i pracovníkům v oblasti sociálních služeb, kteří přicházejí do styku s mladými klienty.
Potřebné poučení zde najdou i pracovníci ve vězeňství, v probační a mediační službě a policisté, kteří se zabývají problematikou juvenilní delikvence či trestné činnosti páchané na dětech a mládeži.
Kniha v závěru obsahuje přehled předisů právní povahy důležitýc ve školství a v provozu škol, školských zařízení a péčí o děti a mládež a stručný slovník vybraných odborných výrazů.