Běžná cena: | 490 Kč |
Sleva: | 6% |
Dostupnost: | Nedostupné |
---|---|
Když teď objednám, kdy zboží obdržím? |
Kód: | D0170225 |
---|---|
EAN: | 9788087567258 |
ISBN: | 978-80-87567-25-8 |
Nakladatel: | Svět křídel |
Vazba: | vázaná |
Počet stran: | 480 |
Rok vydání: | 2013 |
Rozměry: | 243x173x34mm |
Váha: | 1262g |
Jazyk: | Česky |
Kategorie: | Dějiny a fakta |
„Nakupoval jsem zde již poněkolikáté, mají knihy za rozumné ceny. Jsem spokojen.“
Evropa vždy představovala špičku v oblasti vývoje vrtulníků. V Německu vznikaly už před druhou světovou válkou první opravdu použitelné helikoptéry, zatímco na ostatních kontinentech se konstruktéři potýkali se složitým vývojem a byli hodně vzdáleni hotovým strojům. Také sériová výroba byla v Evropě zahájena o mnoho let dříve, než tomu bylo jinde. Hnací sílu představovaly práce španělského konstruktéra Ciervy, který později působil ve Velké Británii. I když se zabýval především vírníky, jeho objevy a technická řešení posunuly evropské i světové vrtulníkové letectví o velký kus dopředu. Největší zásluhu na rozvoji vrtulníkového průmyslu mělo předválečné a válečné Německo. Velké prostředky investované do vývoje strojů s rotující nosnou plochou se projevily v typu Fw 61, který již před druhou světovou válkou ohromoval laické diváky i technické experty po celé Evropě. V období druhé světové války nasadili Němci do operační služby ještě několik typů a postupně se dařilo dokončovat vrtulníky i v ostatních evropských zemích. Konec druhé světové války pochopitelně ukončil slibný rozvoj helikoptér v poraženém Německu a většina nerealizovaných i rozpracovaných projektů putovala k vítězným mocnostem. Již existující stroje prošly náročným testováním v USA, Velké Británii i v Sovětském svazu. Všechny vítězné státy z německých prací v různé míře čerpaly při stavbě vlastních vrtulníků. V oblasti vývoje se do popředí dostaly továrny z Francie, Itálie a Velké Británie. Francouzské společnosti Sud Est a Ouest, později transformované do Sud Aviation, zahájily velmi dynamický vývoj mnoha typů, které se dostaly i do sériové služby. Velká Británie a Itálie také začaly stavět rozličné typy, po složitém vývoji se ale zřetelně ubíraly cestou licenční výroby již existujících amerických helikoptér. Domácí továrny Westland a Agusta navázaly spolupráci se společnostmi Sikorsky a Bell. Nejen evropské nebe začaly brázdit licenční kopie typů Bell 47, Bell 206/212/412 a Sikorsky S-51 či S-58 Sea King. Francie trh zásobovala domácími konstrukcemi, které dodnes slouží u mnoha desítek provozovatelů po celém světě. Mezi nejrozšířenější typy můžeme zařadit stroje Alouette, Gazelle, Ecureuil, Puma, Super Puma nebo Dauphin. Itálie se v oblasti vlastního vývoje soustředila zejména na komerčně mimořádně úspěšný typ A-109 a Británie na vojenský typ Lynx. Jestliže se šedesátá a sedmdesátá léta minulého století nesla ve znamení národních výrobců, další desetiletí plně vystihuje slovo spolupráce. Země sdružené v NATO i další státy západní Evropy se dohodly na společném vývoji a výrobě nové generace vojenských vrtulníků. Některé projekty nakonec skončily rozpadem konsorcia, jiné, jako například NH-90 či Tiger, úspěšně dosáhly sériové výroby a produkují se dodnes. Postupující globalizace obchodního a průmyslového prostředí se v devadesátých letech nevyhnula ani Evropě. Téměř všichni výrobci se spojili do rozsáhlých nadnárodních firem a evropskému trhu dnes dominují společnosti Agusta Westland a Eurocopter. Spojení byla úspěšná a oběma společnostem se daří i na zahraničních trzích. Například Eurocopter dodává vrtulníky US Army. Odlišným vývojem prošel vrtulníkový průmysl ve východní Evropě. Perspektivní národní projekty v členských zemích Varšavské smlouvy a Rady vzájemné hospodářské pomoci byly direktivně ovlivňovány ve prospěch kolektivních zájmů. Ačkoli mělo například Československo mnohem lepší předpoklady pro vývoj lehkých vrtulníků, byl tento úkol v šedesátých letech svěřen Polsku, které ani za 30 let výroby typu Mi-2 nedokázalo odstranit hlavní slabinu typu – nevýkonný motor, a namísto toho se věnovalo instalaci dalšího a dalšího těžkého vybavení. Domácí projekt W-3 Sokol vznikl ve spolupráci se sovětskými experty. Nepřinesl ale očekávaný výsledek a výroba skončila relativně brzy. Výjimku v tomto schématu představuje Rumunsko, které se díky volnějším vazbám na Moskvu dokázalo dohodnout s francouzskou firmou Aerospatiale na licenční výrobě typu
Štítky: Vrtulníky, Historie, Vrtulníky, helikoptéry
Kliknutím na tlačítko zařadíte knihu do seznamu k pozdějšímu nákupu.
Přidat do seznamu přání »Přejete si dostat určitou knihu? Přidejte ji do seznamu přání a zašlete jej svým známým.
Přidat do přečtených knih »Máte již přečtenou danou knihu? Zařaďte si jí do knihovny a najděte podobné.
Adresa odběru | Poplatek | Kdy bude zboží připraveno? | |
Praha 7, V Háji 15 | ZDARMA | Nelze objednat | |
Balíkovna a AlzaBoxy | 49 Kč | Nelze objednat | |
Zásilkovna výdejní místa a Z-boxy | 75 Kč | Nelze objednat | |
Česká pošta - Balík na poštu | 69 Kč | Nelze objednat | |
PPL výdejní místa | 69 Kč | Nelze objednat | |
PPL výdejní místa Slovensko | 99 Kč | Nelze objednat |
Způsob dopravy | Cena dopravy | Kdy zboží obdržím? | |
Balíkovna na adresu | 79 Kč | Nelze objednat | |
Doručení na adresu | 79 Kč | Nelze objednat | |
Kurýr PPL ČR | 99 Kč | Nelze objednat | |
Kurýr PPL SK | 169 Kč | Nelze objednat | |
Uvedené ceny jsou včetně DPH |
Způsob platby | Cena platby | |
Na prodejně | 9 Kč | |
Bankovním převodem | ZDARMA | |
Dobírka | 49 Kč | |
Dobírka | 39 Kč | |
Dobírka | 49 Kč | |
VISA / Master Card | ZDARMA | |
PLATBA 24 – Česká spořitelna | ZDARMA | |
GE Money Bank | ZDARMA | |
ePlatby pro eKonto - Raiffeisenbank | ZDARMA | |
MojePlatba – Komerční banka | ZDARMA | |
mPenize - mBank | ZDARMA | |
ČSOB | ZDARMA | |
Fio banka | ZDARMA | |
PaySec | ZDARMA | |
Masterpass | ZDARMA | |
Edenred | od 29 Kč | |
Benefity | od 29 Kč | |
Twisto | ZDARMA | |
Hotově na pobočce Zásilkovna | 39 Kč | |
Gallery Beta | od 29 Kč | |
Dobírka | 49 Kč | |
Uvedené ceny jsou včetně DPH |