JEN DO NEDĚLE DOPRAVA NA VÝDEJNÍ MÍSTA BALÍKOVNY ZA 20 KČ. PLATÍ PŘI NÁKUPU NAD 499 KČ. NAKUPTE DÁRKY VÝHODNĚ A VČAS.

Zavřít

HLÍDAT DOSTUPNOST A CENU

Evropské vrtulníky

Jakub Fojtík
Běžná cena: 490 Kč
Sleva: 8%
Naše cena: 452 Kč
Produkt momentálně nelze objednat
Dostupnost: Nedostupné
Info Když teď objednám,
kdy zboží obdržím?
Hlídat dostupnost a cenu »
Kód: D0170225
EAN: 9788087567258
ISBN: 978-80-87567-25-8
Nakladatel: Svět křídel
Vazba: vázaná
Počet stran: 480
Rok vydání: 2013
Rozměry: 243x173x34mm
Váha: 1262g
Jazyk: Česky
Kategorie: Dějiny a fakta

„Velice solidní knihkupectví, objednávala jsem tu už vícekrát a vždy jsem byla spokojená,“

Evropské vrtulníky 452 CZK Nové

Evropa vždy představovala špičku v oblasti vývoje vrtulníků. V Německu vznikaly už před druhou světovou válkou první opravdu použitelné helikoptéry, zatímco na ostatních kontinentech se konstruktéři potýkali se složitým vývojem a byli hodně vzdáleni hotovým strojům. Také sériová výroba byla v Evropě zahájena o mnoho let dříve, než tomu bylo jinde. Hnací sílu představovaly práce španělského konstruktéra Ciervy, který později působil ve Velké Británii. I když se zabýval především vírníky, jeho objevy a technická řešení posunuly evropské i světové vrtulníkové letectví o velký kus dopředu. Největší zásluhu na rozvoji vrtulníkového průmyslu mělo předválečné a válečné Německo. Velké prostředky investované do vývoje strojů s rotující nosnou plochou se projevily v typu Fw 61, který již před druhou světovou válkou ohromoval laické diváky i technické experty po celé Evropě. V období druhé světové války nasadili Němci do operační služby ještě několik typů a postupně se dařilo dokončovat vrtulníky i v ostatních evropských zemích. Konec druhé světové války pochopitelně ukončil slibný rozvoj helikoptér v poraženém Německu a většina nerealizovaných i rozpracovaných projektů putovala k vítězným mocnostem. Již existující stroje prošly náročným testováním v USA, Velké Británii i v Sovětském svazu. Všechny vítězné státy z německých prací v různé míře čerpaly při stavbě vlastních vrtulníků. V oblasti vývoje se do popředí dostaly továrny z Francie, Itálie a Velké Británie. Francouzské společnosti Sud Est a Ouest, později transformované do Sud Aviation, zahájily velmi dynamický vývoj mnoha typů, které se dostaly i do sériové služby. Velká Británie a Itálie také začaly stavět rozličné typy, po složitém vývoji se ale zřetelně ubíraly cestou licenční výroby již existujících amerických helikoptér. Domácí továrny Westland a Agusta navázaly spolupráci se společnostmi Sikorsky a Bell. Nejen evropské nebe začaly brázdit licenční kopie typů Bell 47, Bell 206/212/412 a Sikorsky S-51 či S-58 Sea King. Francie trh zásobovala domácími konstrukcemi, které dodnes slouží u mnoha desítek provozovatelů po celém světě. Mezi nejrozšířenější typy můžeme zařadit stroje Alouette, Gazelle, Ecureuil, Puma, Super Puma nebo Dauphin. Itálie se v oblasti vlastního vývoje soustředila zejména na komerčně mimořádně úspěšný typ A-109 a Británie na vojenský typ Lynx. Jestliže se šedesátá a sedmdesátá léta minulého století nesla ve znamení národních výrobců, další desetiletí plně vystihuje slovo spolupráce. Země sdružené v NATO i další státy západní Evropy se dohodly na společném vývoji a výrobě nové generace vojenských vrtulníků. Některé projekty nakonec skončily rozpadem konsorcia, jiné, jako například NH-90 či Tiger, úspěšně dosáhly sériové výroby a produkují se dodnes. Postupující globalizace obchodního a průmyslového prostředí se v devadesátých letech nevyhnula ani Evropě. Téměř všichni výrobci se spojili do rozsáhlých nadnárodních firem a evropskému trhu dnes dominují společnosti Agusta Westland a Eurocopter. Spojení byla úspěšná a oběma společnostem se daří i na zahraničních trzích. Například Eurocopter dodává vrtulníky US Army. Odlišným vývojem prošel vrtulníkový průmysl ve východní Evropě. Perspektivní národní projekty v členských zemích Varšavské smlouvy a Rady vzájemné hospodářské pomoci byly direktivně ovlivňovány ve prospěch kolektivních zájmů. Ačkoli mělo například Československo mnohem lepší předpoklady pro vývoj lehkých vrtulníků, byl tento úkol v šedesátých letech svěřen Polsku, které ani za 30 let výroby typu Mi-2 nedokázalo odstranit hlavní slabinu typu – nevýkonný motor, a namísto toho se věnovalo instalaci dalšího a dalšího těžkého vybavení. Domácí projekt W-3 Sokol vznikl ve spolupráci se sovětskými experty. Nepřinesl ale očekávaný výsledek a výroba skončila relativně brzy. Výjimku v tomto schématu představuje Rumunsko, které se díky volnějším vazbám na Moskvu dokázalo dohodnout s francouzskou firmou Aerospatiale na licenční výrobě typu

Štítky: Vrtulníky, Historie, Vrtulníky, helikoptéry

MOJE KNIHOVNY

  Adresa odběru Poplatek Kdy bude zboží připraveno?
Praha 7, V Háji 15 ZDARMA Nelze objednat
Balíkovna a AlzaBoxy 49 Kč Nelze objednat
Zásilkovna výdejní místa a Z-boxy 55 Kč Nelze objednat
Česká pošta - Balík na poštu 65 Kč Nelze objednat
PPL výdejní místa 69 Kč Nelze objednat
PPL výdejní místa Slovensko 99 Kč Nelze objednat
  Způsob dopravy Cena dopravy Kdy zboží obdržím?
Balíkovna na adresu 59 Kč Nelze objednat
Doručení na adresu 79 Kč Nelze objednat
Kurýr PPL ČR 99 Kč Nelze objednat
Kurýr PPL SK 169 Kč Nelze objednat
Uvedené ceny jsou včetně DPH
  Způsob platby Cena platby
Na prodejně 9 Kč
Bankovním převodem ZDARMA
Dobírka 49 Kč
Dobírka 39 Kč
Dobírka 49 Kč
VISA / Master Card ZDARMA
PLATBA 24 – Česká spořitelna ZDARMA
GE Money Bank ZDARMA
ePlatby pro eKonto - Raiffeisenbank ZDARMA
MojePlatba – Komerční banka ZDARMA
mPenize - mBank ZDARMA
ČSOB ZDARMA
Fio banka ZDARMA
PaySec ZDARMA
Masterpass ZDARMA
Edenred od 29 Kč
Benefity od 29 Kč
Twisto ZDARMA
Hotově na pobočce Zásilkovna 39 Kč
Gallery Beta od 29 Kč
Dobírka 49 Kč
Uvedené ceny jsou včetně DPH

1. Vyberete si platbu přes Twisto a dokončete objednávku.
2. Knihy vám dorazí domů bez placení.
3. Můžete číst, platíte až za 14 dní. (Bankovním převodem, kartou nebo hotově)