Kniha se díky svému názvu jistě hodí v této papírové nebo i
v elektronické podobě jako žertovný dárek někomu z kolegů
(např. „šéfovi či kolegovi k narozeninám – a on ani neví, kdo
přesně mu to dal“), ale také k přímému prostudování a
pravidelnému nahlížení přímo tomu, kdo si ji pořídí. David Gruber
se zde poprvé pouští do „stručné kuchařky“, tj. bez jakéhokoliv
teoretizování uvádí typické problémové situace (pomluva; šéf
„nechce nic slyšet“; manipulátor na poradě; osočení pomocí
polopravdy aj.) a hned konkrétní komunikační obranu, vhodnou
reakci. Brzy je však chtě nechtě respektována situace, že určitá
jediná konkrétní komunikační obrana může někdy uspět, jindy ale
selhat. A tak se začínají probírat různé typy lidí podle
charakteru, temperamentu, osobnostních preferencí apod. Čtenář zde
má systematickou typologii těch, na nichž závisí jeho komunikační a
tím i pracovní úspěch. Typologie lidí z pera Davida Grubera je
úplnou novinkou, většinou totiž dříve takový přístup spíše
kritizoval. Ale kontinuita Gruberových názorů je přesto
zachována; ukazuje, že komunikační typ není nějaká stálá veličina,
na níž můžeme vždy sázet při volbě komunikačního přístupu; ale že
hodně závisí na prostředí-situaci a na momentální dispozici
komunikujícího člověka. Na závěr autor formuluje sedm zcela nových
„komunikačních obrů“, tedy psychologických dovedností, které vám
obecně umožní najít optimální reakci na jakoukoliv problémovou
situaci. Jde o know-why, z nějž znalému čtenáři vyplyne vždy
správné know-how. Znovu před vámi defilují konkrétní komunikační
problémy obdobné těm úvodním, ale s vašimi reakcemi již
podstatně vyspělejšími, moudřejšími, více variantními.
Optimalizovanými na samou hranici umění možného.