Obsahem této publikace je podstatná část mého životního příběhu a zkušeností, kterých jsem nabyl na cestě za poznáním, co je člověk. Téma mezních situací, jímž se systematicky po desetiletí zabývám, pro mě stále zůstává stimulem k dalším projektům. Je to mise, pro kterou jse se rozhodl sám a dobrovolně na počátku sedmdesátých let. Chtěl jsem se dopátrat, čím člověk ve své podstatě je a jak reaguje v mezních situacích. Můj zájem o tuto rovinu lidskéhobytí jednoduše vyplynul z faktu, že jsem vyrostl a dospěl v klimatu společnosti, kde vládl totalitní režim. Nikdy jsem to nepovažoval za ztrátu, ale naopak za výhodu. Díky této zkušenosti, jsem byl schopen jisté empatie ve vztahu k realitě, kterou jsem sám neprožil. Mám na mysli období nacistické okupace, jímž prošla generace našich rodičů. Proces tvorby byl pro mě osvědčeným způsobem, jak se vzpetřít zůvli a manipulacím, které jsou průvodním jevem praxe všech totalitních režimů. Bylo by naivní považovat je za překonané a budoucnost za bezpečný a přehldný terén, v němž budoucí generace půjdou jen po rovných cestách. Jiří Sozanský
Publikace doprovází stejnojmenou výstavu v GASK, 2015. Ve své tvorbě se malíř a sochař Jiří Sozanský (1946) řečí zápasu, boje, zoufalého tlaku a protitlaku vyjadřuje k dobově aktuálnímu i nadčasovému tématu zhroucení osvícenských hodnot mravního řádu a jejich nahrazení zuřivým „popravištěm svědomí“.
Sozanského výstava MEZNÍ SITUACE je obsahově vymezena dvěma významnými výročími: 70. výročím ukončení druhé světové války a 20. výročím ukončení války na Balkáně. Projekt vychází ze studia dokumentárních materiálů, deníkových záznamů, dobových výpovědí a z autentických zážitků autora z míst, kde se tragédie odehrávaly – Terezín, Osvětim, Buchenwald, Sarajevo, Mostar. Sozanský se tématem II. světové války a holocaustu zabývá od svých studijních let, jeho diplomovou prací na Akademii výtvarných umění v Praze byla plastika na téma Deník Alberta Speera. Dílo je v majetku Památníku Terezín, se kterým autor dlouhodobě spolupracuje.
Komplexní, výtvarně dramatický projekt, který autor bude prezentovat v GASK, předpokládá využití různých na sebe navazujících formálních řešení od klasické kresby a grafiky, přes výtvarné instalace a objekty, bronzové plastiky až po práci s novými médii. O přínosu výstavy píše její spolukurátor Jiří T. Kotalík: „Jiří Sozanský se rozsáhlým projektem MEZNÍ SITUACE po boku legendárních Goyových cyklů Los Caprichos a Hrůzy války vrací k věčnému tématu člověka v mezní situaci, aby intenzivní uměleckou reflexí evokoval klima rozvratu a zkázy a hledání naděje v beznaději, které zůstávají i do dnešní doby varovným mementem globální civilizace.“