Pracovní sešit tvoří kompaktní celek s učebnicí – předpokládá se využití obou částí učebnicové sady během vyučování. Nově budou pro procvičování probírané látky k dispozici také sady úloh přístupné na webových stránkách nakladatelství zde.
Koncepce pracovního sešitu i rozšiřující elektronické sbírky úloh je výjimečná ve způsobu dosahování vzdělávacích cílů. Prostřednictvím úkolů a cvičení typově seřazených podle náročnosti, využívajících myšlenkových postupů pamatování, porozumění, aplikování aj. (dle Bloomovy taxonomie), umožňuje žákovi individuálně postupovat do dalších úrovní učiva a uspět v jeho osvojení. Nejen student, ale i učitel může sledovat individuální progres jak jednotlivých žáků, tak třídy jako celku.
Ke každé kapitole učebnice nacházíme odpovídající kapitolu v pracovním sešitě. Každá kapitola zahrnuje tři bloky úloh, které jsou od sebe navzájem barevně odlišeny dle následujících typů – úlohy na ověření zapamatování a porozumění učivu, úlohy na aplikaci nových poznatků a složitější úlohy na analýzu či hodnocení poznatků.
Jednotlivé úlohy v prvním bloku navazují na úkoly v závěrech kapitol učebnice a ověřují porozumění všem potřebným poznatkům (faktům, pojmům, postupům) dané kapitoly, stejně jako jejich zapamatování. Využívají postupů výběru správných odpovědí, přiřazování, tvůrčího postupu vytváření vlastních možných odpovědí podmíněných testovou otázkou.
Druhý a třetí blok úloh obsahuje úkoly, jejichž řešení je založeno na studentově samostatné aplikaci získaných poznatků. Pro názornost a připomenutí probraného učiva jsou v pracovním sešitě uvedena ukázková řešení úloh, na která navazuje část obdobných, ale již neřešených úloh. Postup řešení je doplněn komentářem. Tato část pracovního sešitu však nabízí oproti učebnici další typy a obměny úloh.
Pořadí úkolů koresponduje se stupňující se náročností úkolů v rámci kapitoly (od aplikace jednotlivých či jednoduchých postupů až ke komplexnímu využití všech poznatků).
Mimo hlavní část je k dispozici také speciální úkol, tzv. oříšek, který souvisí s probíranou látkou v kapitole, ale jedná se spíše o zajímavost, která se vymyká zadání běžných úkolů.
Na konci každé kapitoly v pracovním sešitě najde žák rámeček sebehodnocení, který obsahuje stručný výčet hlavních vzdělávacích výstupů pro danou kapitolu. Student k nim přiřadí své hodnocení dle toho, zda si myslí, že daného výstupu dosáhl. Dále v rámečku zhodnotí, co ho v kapitole zaujalo, co mu šlo dobře, případně co mu činilo problémy. K problémovým částem navrhne, co si myslí, že by mu ke zlepšení pomohlo. Rámeček se tak stává studentovi jeho osobní zpětnou vazbou.
Vzorové úlohy, vlastní řešení úkolů i další individuální poznámky a komentáře studenta v jeho pracovním sešitě, seřazené postupně dle probíraného učiva a úrovně náročnosti, se následně stanou výborným pomocníkem k zopakování učiva a úspěšnému zvládnutí maturitní zkoušky.
Štítky:
Matematika - úlohy,
Pracovní sešity