V mechanizovaném válečném konfliktu zajišťují nákladní vozy nezbytnou logistickou podporu dopravou mužstva, munice, zbraní, potravin, oblečení, paliva a veškerých dodávek výzbroje, často po rozbitých cestách a zničené zemi. Německé vrchní velení tuto skutečnost značně podcenilo a německá armáda nebyla plně mechanizovaná po celou dobu války.
Tak jak šest let trvající konflikt, který nazýváme Druhou světovou válkou, vytvářel převážně u spojenců příznivé prostředí pro rozvoj automobilového průmyslu, který významně ovlivnil konstrukci vojenských vozidel, tak v Německu způsoboval jeho postupnou stagnaci. Na případný vývoj, či modernizaci bylo čím dál tím méně času, prostředků, výrobních kapacit i surovin. Případné inovace se týkaly převážně úprav vedoucích ke zjednodušení výroby, popř. úspoře materiálu. Automobilový průmysl (a nejen ten) tak postupně směřoval ke svému zhroucení, podpořenému i fatálním nedostatkem pohonných hmot.
Tato kniha se snaží představit ve stručnosti nejvýznamnější výrobce nákladních automobilů v Německu i v zemích okupovaných v letech 2. světové války a jejich výrobní program. Popisuje i stav německého automobilového průmyslu včetně surovinové základny v době vypuknutí válečného konfliktu. V první kapitole kniha seznamuje čtenáře se stavem a úrovní vývoje a výroby v německém automobilovém průmyslu, problémy logistiky v té době, i se snahami o standardizaci v této oblasti. Ve druhé a třetí kapitole jsou představeni hlavní němečtí výrobci a výrobci v okupovaných zemích. V ostatních kapitolách jsou představeny nejvýznamnější automobily jednotlivých výrobců, dodávané německé armádě za 2. světové války, popř. automobily ukořistěné, nebo zabavené pro potřeby armády. Vozy jsou řazeny podle typu a rozděleny na užitkové, lehké nákladní, střední nákladní, těžké nákladní vozy a pásová a polopásová vozidla. Je zde zahrnuta řada vozidel od počátku do konce třicátých let, používaných v roce 1939/40 i automobily navržené a vyrobené během války.
V textu jsou popsány významné, nebo pokrokové vozy. V tabulkách je potom uveden nejúplnější seznam dostupných vozů jednotlivých kategorií, rozdělených podle výrobců, s příslušným standardizačním označením, základním popisem a technickými informacemi. Uvedená data obecně platí pro daný typ podvozku. Pro jednotlivé konkrétní známé vozy jsou pak uvedeny doplňující údaje. Na konci tabulek je uveden přehled kódových čísel Kfz. Velkou předností publikace je značné množství fotografií, dokumentujících automobilový průmysl Německa v celém průřezu. Tato kniha by nemohla být napsána bez pomoci, odborných znalostí a mnohaleté podpory Davida Fletchera, knihovníka Tankového muzea v Bovingtonu. Vynikající barevné fotografie dodali Mark Barnes, John Blackman, Paul Kosten, Phillip Royal a Simon Thomson. Skvělé dobové fotografie z jeho osobní sbírky poskytl Thomas Anderson. Další dobové fotografie dodaly archiv Ulstein Bild a agentura Getty Images.
Štítky:
Války