Uživatelské recenze knih:
» O Slovanech úplně jinak
» Kdo chytá v žitě, 3. vydání
» Aristokratka a vlna zločinnosti na zámku Kostka
» Kdo chytá v žitě, 3. vydání
» Aristokratka a vlna zločinnosti na zámku Kostka
Běžná cena: | 390 Kč |
Sleva: | 16% |
Dostupnost: | Externí sklad |
---|---|
Když teď objednám, kdy zboží obdržím? |
Kód: | D0390677 |
---|---|
EAN: | 9788075730190 |
ISBN: | 978-80-7573-019-0 |
Nakladatel: | Svět křídel |
Vazba: | vázaná |
Počet stran: | 285 |
Rok vydání: | 2017 |
Rozměry: | 240x170x20mm |
Váha: | 801g |
Jazyk: | Česky |
Kategorie: | Armáda, zbraně a vojenská technika |
„Konkrétně, zakoupené výše jmenované knížky jsou pro mé pravnučky skvělým dárkem“
Kniha vychází téměř 12 let od vydání knihy autora Miroslava Moudrého “1. LETECKÝ DOPRAVNÍ PLUK“ ve vydavatelství Svět křídel (již několik let je vyprodaná) a nová kniha na ni v mnohém navazuje.
Název knihy symbolicky vyjadřuje počátek a současnost našich vojenských “dopravek“.
V r. 1945 byly ve Velké Británii zakoupené dva “ANSONY“ prvními vojenskými dopravními letouny s čs. kokardou na bocích trupů u Letecké dopravní skupiny Ruzyně.
Od r. 2007 “nosí“ čs. kokardy na bocích motorových gondol dva Airbusy A 319CJ 24. základny dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely.
Autor zpracoval více než sedmdesátileté období existence všech našich vojenských “dopravek“. Začíná stručným seznámením s etapou působení našich letců u Velitelství dopravního letectva (Transport Command RAF) v závěru II. světové války a poslední úkol 311. perutě při přepravě našich letců a repatriantů z Velké Británie do vlasti.
Chronologicky pak může čtenář sledovat zřízení Letecké dopravní skupiny, Leteckého dopravního pluku Ruzyně/Kbely a následně všechny změny názvů pluku přejmenováním a reorganizacemi “1. dopravky“ až do přemístění 1. dopravního výsadkového leteckého pluku Kbely v r. 1959 na Moravu.
Následuje “odbočka“ v chronologii, kdy v souvislosti s předpokládaným přemístěním 1. dvlp na Moravu je pro potřeby přepravy funkcionářů MNO a Velitelství letectva a PVOS již v červnu 1959 rozhodnuto “rozvinout“ Velitelskou letku VLaPVOS k 1. 10. 1959 na “Letecký oddíl VLaPVOS“ (ten byl několikrát přejmenován a přepodřízen), aby byl jako 7. letecký oddíl (tzv. “Vintrlíkův oddíl“) ve Kbelích k 1. 9. 1969 zrušen a jeho letecká technika spolu s částí personálu přemístěna k 50. spojovacímu leteckému pluku Kbely.
Další etapa “1. dopravky“ pokračuje ročním působením v Prostějově a od r. 1960 přemístění do Mošnova. Tam v r. 1969, po zrušení 46. dopravní výsadkové letecké divize Olomouc a jejich vrtulníkových pluků “zažije“ reorganizaci a vytvoření Odloučené části 1. dvlp v Prostějově (s 3. a 4. vrtulníkovou letkou a 5. letkou An-2).
To vše až do r. 1974, kdy “vrtulníkáři“ z Odloučené části 1. dvlp se stanou základem 51. vrtulníkového pluku Prostějov a v Mošnově pak až do r. 1986 působí jen “křídlatí“, přezbrojení na turbovrtulové An-12, An-26 a Turbolety L-410T.
Od 1. 6. 1986 působí v Mošnově 1. smíšený letecký dopravní letecký pluk s 3. vrtulníkovou letkou s Mi-17. (Ta byla v říjnu 1992 zrušena).
V r. 1993 byla “1. dopravka" v Mošnově zrušena a její “zbytky“ – přes Pardubice (u 36. smíšeného dopravního leteckého) nakonec skončily ve Kbelích…
Zmíněné útvary mají přístupné archivní fondy ve VÚA/VHA Praha. Proto bylo možné v knize přiblížit vnitřní organizaci útvarů a zařadit řadu úplných jmenných a funkčních sestav útvarů v různých obdobích, také používanou a přidělenou leteckou techniku.
****
Další větev útvarů lze nazvat „Od 50. kurýrního a spojovacího leteckého pluku z Klecan do Kbel, až k dnešní 24. základně dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely“. Tato část vznikla z veřejně přístupných informací a z pamětnických informací (Bez možnosti využití archivních fondů SpA zrušených útvarů z důvodu stanoviska příslušného velitele: “není žádoucí je zpřístupnit“. A to i přesto, že dokumenty, vzniklé do 31. 12. 1992 byly Zákonem č. 142/2005 § 157 odst. 3 “odtajněny“)
Postupné jsou zmíněny všechny útvary, které byly vytvořeny ve Kbelích z 50. spojovacího leteckého pluku od r 1974 přejmenovávány a reorganizovány – 3. dopravní letecký pluk –, Dopravní pluk MNO/F MNO, opět 3. dopravní letecký pluk T. G. Masaryka, “půlroční“ 6. smíšený dopravní pluk, 6. základna dopravního letectva a od r. 2007 konečně dnešní 24. základna dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely
To vše doplňuje množství fotografií velitelů útvarů, velitelů letek a používané letecké techniky. Nechybí ani fotografie z několika leteckých nehod fondů VHA/VÚA Praha.
Autor zpracoval více než se
Kliknutím na tlačítko zařadíte knihu do seznamu k pozdějšímu nákupu.
Přidat do seznamu přání »Přejete si dostat určitou knihu? Přidejte ji do seznamu přání a zašlete jej svým známým.
Přidat do přečtených knih »Máte již přečtenou danou knihu? Zařaďte si jí do knihovny a najděte podobné.
Adresa odběru | Poplatek | Kdy bude zboží připraveno? | |
Praha 7, V Háji 15 | ZDARMA | 27.11.2024 (ST) | |
Balíkovna a AlzaBoxy | 49 Kč | 28.11.2024 (ČT) | |
Zásilkovna výdejní místa a Z-boxy | 55 Kč | 28.11.2024 (ČT) | |
Česká pošta - Balík na poštu | 65 Kč | 28.11.2024 (ČT) | |
PPL výdejní místa | 69 Kč | 28.11.2024 (ČT) | |
PPL výdejní místa Slovensko | 99 Kč | 28.11.2024 (ČT) |
Způsob dopravy | Cena dopravy | Kdy zboží obdržím? | |
Balíkovna na adresu | 59 Kč | 28.11.2024 (ČT) | |
Doručení na adresu | 79 Kč | 28.11.2024 (ČT) | |
Kurýr PPL ČR | 99 Kč | 28.11.2024 (ČT) | |
Kurýr PPL SK | 169 Kč | 03.12.2024 (ÚT) | |
Uvedené ceny jsou včetně DPH |
Způsob platby | Cena platby | |
Na prodejně | 9 Kč | |
Bankovním převodem | ZDARMA | |
Dobírka | 39 Kč | |
Dobírka | 39 Kč | |
Dobírka | 39 Kč | |
VISA / Master Card | ZDARMA | |
PLATBA 24 – Česká spořitelna | ZDARMA | |
GE Money Bank | ZDARMA | |
ePlatby pro eKonto - Raiffeisenbank | ZDARMA | |
MojePlatba – Komerční banka | ZDARMA | |
mPenize - mBank | ZDARMA | |
ČSOB | ZDARMA | |
Fio banka | ZDARMA | |
PaySec | ZDARMA | |
Masterpass | ZDARMA | |
Edenred | od 29 Kč | |
Benefity | od 29 Kč | |
Twisto | ZDARMA | |
Hotově na pobočce Zásilkovna | 39 Kč | |
Gallery Beta | od 29 Kč | |
Dobírka | 39 Kč | |
Uvedené ceny jsou včetně DPH |