Pro děti se závažnějšími řečovými obtížemi, tj. s vývojovou dysfázií, opožděným vývojem řeči či s mentálním postižením, je náročné reprodukovat básničky, které obsahují obtížně vyslovitelná slova.
Říkanky v této knize navazují na Říkanky pro rozvoj řeči, kde byly užity pouze nejsnadnější hlásky a nejjednodušší slova, a jsou určené pro upevnění vývojově následujících hlásek – K, G, CH, Ď, Ť, Ň a měkčení (bě, pě, vě, mě). Žádná z básniček neobsahuje obtížnější hlásky – tzn. sykavky ani hlásky R a Ř. Je zde také omezeno množství souhláskových shluků, které se hůře vyslovují. Text říkanek opět doprovázejí obrázky, které postupně a co nejpřesněji mapují děj a svou jednoduchostí vycházejí ze specifických požadavků cílové skupiny. Dítě říká, popřípadě i ukazuje, co vidí. Obrázky lze také využít k volnému tvoření vět, což je fáze, která bývá předstupněm automatizace hlásky, tedy užívání hlásky ve spontánním projevu. Knihu ocení logopedi, učitelky mateřských škol i rodiče.
PaedDr. Jitka Tučková je klinická logopedka. Externě přednáší na FTVS UK. V Portálu vydala knížku Říkanky pro rozvoj řeči (2007).
Štítky:
Logopedie,
Poruchy řeči,
Praktická cvičení,
Děti předškolního věku