„Divadlo je živý maso, tam jdete až na kořen, na nerv, jinak se ničeho nedoberete.“
Ano, divák má před sebou portrét nejzářivější české divadelní
herečky současnosti. Simona Stašová (1955), která je mezi herečkami nejpozoruhodnější osobností současné české činoherní scény i výraznou filmovou a televizní tváří, naplno hraje v čase svého významného životního jubilea. Copak je možné, že má opravdu své roky, když vypadá o patnáct let mladší?
Herečka strhujícího uměleckého výrazu dokazuje svou kvalitu již od poloviny devadesátých let. Cestu na piedestal nezískává v komerčních trhácích ani laciných seriálech, ale zejména trpělivou a poctivou prací na divadelních prknech. Do povědomí široké veřejnosti se zapíše v Pelíšcích režiséra Jana Hřebejka, který ji obsadí do role nezapomenutelné Šebkové, a potom řadou televizních rolí. Pravým domovem a svébytným hájemstvím herecké divy zůstává divadlo, na jehož jevištích vyzrává v jedinečnou osobnost. Zejména v tragikomických rolích podává výkony, ke kterým i mnohé kolegyně s úctou vzhlížejí. Diváka fascinuje ve výjimečném monodramatu Shirley Valentine. Přesvědčivě a nezaměnitelně zahraje role dvou hvězd filmového nebe. Annu Magnani, „svou“ herečku a perlu italského neorealismu a přítelkyni Tennessee Williamse, v opravdu žhavých Římských nocích, a Judy Garland, která se řadí mezi desítku nejlepších hvězd hollywoodské historie, a to v Drobečkách z perníku. Za postavu Evy Mearové získává Cenu Thálie 2007.
Zaslouženě! Vždyť už dávno vystoupila ze stínu své matky Jiřiny Bohdalové, fenoménu od pánaboha, která skvěle zahraje všechno, a sama se stává oceňovanou hvězdou. Simona pracovala velmi trpělivě a nahoru stoupala poměrně nesnadno. Svou pozici si doslova vydřela. Dnes opanovává divadelní nebe, protože jej dokáže obdarovat svou charismatickou ženskou vášní a touhou, uměním tragikomedie, dominancemi, které jsou nezbytnou součástí její herecké osobnosti. Zazáří také ve filmech Román pro ženy, Láska je láska, Muži v naději, Život je život. V příběhu kontroverzní hvězdy meziválečného a válečného filmového plátna Lídy Baarové režiséra Filipa Renče je jako její matka zcela mimořádná. Za role v televizních filmech Zrozen po porodu a Sebemilenec sklidí uznání v zahraničí, velmi výrazná je jako kriminalistka po boku Ivana Trojana v detektivní sérii Vraždy v kruhu. K životnímu jubileu si nadělí další milovanou „Itálii“ – adaptaci slavné tragikomedie Alberta Sordiho a Moniky Vittiové Vím, že víš, že vím, kde exceluje po boku Michala Dlouhého.
Ponořme se tedy s novou knihou do hlubin krásné a obsažné duše herečky velikých vášní, Simony Stašové.