Marketingový výzkum je disciplína, která pomáhá poznávat trh i jeho
jednotlivé části. Výsledky výzkumu pak slouží jako východisko při
manažerském rozhodování, v akademické oblasti jsou zase důležitým
zdrojem poznatků pro odborné studie. Metody marketingového výzkumu
nachází uplatnění nejen v oblastech ryze ekonomických, ale i ve
státní správě a v různých zájmových sdruženích.
Učebnice se věnuje první fázi marketingového výzkumu, tedy sběru
dat. Jedná se totiž o činnost, která zásadním způsobem rozhoduje o
úspěšnosti celého výzkumu. Pokud bychom ji podcenili, mohly by se
další fáze výzkumu stát jen analýzou nepřesných údajů, a mohlo by
se tak dojít ke zcela zkresleným závěrům.
Kniha přehledným a systematickým způsobem seznamuje čtenáře s
metodami a technikami sběru marketingových dat. Klíčová část se
zabývá metodikou tvorby výběrových souborů. Jsou popsány a
vysvětleny postupy aplikace náhodného výběru, systematického,
kvótního a stratifikovaného výběru. Je ukázáno, jak v reálném
marketingovém prostředí tyto znalosti aplikovat. Jsou také
přiblíženy základní principy pro vytvoření dotazníku, jsou uvedeny
typy otázek a způsob jejich jazykové a logicky správné formulace.
Stranou nezůstává ani metoda sběru informací prostřednictvím
pozorování a experimentu. Pozornost je věnována i výzkumům
kvalitativním. Je vysvětlen proces rekrutace respondentů, příprava
scénáře pro kvalitativní rozhovor, zásady vedení skupinové diskuze
i individuálního rozhovoru. Jsou objasněny techniky, které se pro
získání kvalitativního typu informací používají. Přiblíženy jsou
také moderní metody získávání primárních informací založené na
pokročilejších technologiích, např. neuromarketing či face
tracking.
Na závěr jsou stručně zmíněny také národní výzkumné projekty
„Maloobchodní audit“, „Panel domácností“ a měření sledovanosti
médií, s cílem vysvětlit jejich praktické uplatnění a využití
výsledků v marketingové praxi. Poslední kapitola se zabývá etikou v
marketingovém výzkumu.
K jednotlivým pasážím jsou přiřazeny i reálné příklady z výzkumné
praxe.
Rámcový obsah
1. Marketing a marketingový výzkum
2. Fáze a účastníci marketingového výzkumu
3. Základní členění dat
4. Kvantitativní výzkum formou dotazování
5. Kvalitativní výzkum
6. Další metody sběru primárních dat
7. Velké výzkumné projekty národního i globálního významu
8. Etika marketingového výzkumu