V prvním vyčerpávajícím životopise této pozoruhodné osobnosti se autor dostává do samotného srdce člověka a jeho díla, čerpá z řady nových pramenů a odhaluje umělce, který spolu s Picassem a Matissem stál u zrodu největší revoluce ve způsobu vidění reality od dob renesance.
V této významné biografii Alex Danchev zkoumá Braquovu tvořivost, pátrá v jeho soukromých i profesních vztazích a obohacuje naše chápání jednoho mimořádně plodného uměleckého období. Braque se ukazuje jako inspirativní člověk a revoluční umělec, který si plně zaslouží být uznán jako vynikající postava moderního umění.
Po Picassovi a Matissovi je Braque třetím mužem moderního umění. Spolu s Picassem se stal průkopníkem největší revoluce v západním způsobu vidění od dob renesance, a pokud lze říci, že nějaký "ismus" vynalezl určitý člověk, pak kubismus vynalezl Braque. V životě byl spojením hrdinného vojáka a zenového mistra, zdá se, že dokázal přežít všechno - dokonce i roztříštění lebky na západní frontě v roce 1915 - ale v okamžiku smrti zůstává jeho příběh nevypovězený. Odhalit Braqua, jak to zde činí Alex Danchev, znamená zrevidovat Picassa - a osvětlit jedny z nejvlivnějších postav moderního umění.
Georges Braque, průkopník moderního umění a zakladatel kubismu patří k nejdůležitějším umělcům dvacátého století. Přesto až dosud nebyl příběh jeho života plně vypovězen. Alex Danchev v tomto obsáhlém životopise čerpá z bohatství nových pramenů, aby nám ukázal člověka, který byl předzvěstí jedné z největších revolucí v umění od dob renesance. Braque zasvětil svůj život posunování hranic možného. Výtvarný kritik Louis Vauxcelles razil termín kubismus, když hodnotil Braquův převratný obraz Domy v L´Estaque, jejž Matisse později označil za "skutečně první obraz, který znamenal počátek kubismu." O několik let později, v roce 1912, Braque jako první zavedl koláž jako druh výtvarného umění svým průkopnickým dílem Mísa s ovocem a sklenice. Tento světově známý malíř byl také vysoce uznávaným básníkem a filozofem, jejž oceňovali Sartre a Heidegger. Braque také statečně bojoval v první světové válce. V bitvě u Somme utrpěl vážnou frakturu lebky a málem zahynul.
Nejbohatší ovoce však přineslo Braquovo partnerství s Picasem, které se také stalo předmětem legendy. Tito dva muži, celoživotní přátelé a soupeři, navzájem hodnotili každý svůj krok a vytvářeli umělecké spojenectví, které bylo důvěrné, intenzivní a mělo veliký vliv. Společně zavrhli lineární perspektivu a zavedli do umění novou svobodu a vzrušení. V této vynikající biografii Danchev prozkoumává Braquovu tvořivost, sleduje jeho osobní i profesní vztahy - mimo jiné s Beckettem. Cézannem, Giacomettim, Matissem a Miróem - a obohacuje naše chápání mimořádně plodného období v dějinách umění. Braque se nám zjevuje jako smělý inovátor, revoluční génius a výrazná postava moderního umění.
Štítky:
Autobiografie,
Avantgarda