Učebnice je zpracována podle RVP pro střední odborné vzdělávání (ve vzdělávací oblasti Estetické vzdělávání) a podle RVP pro gymnaziální vzdělávání (ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace). Lze ji tedy použít ve výuce jak na středních odborných školách, tak i na gymnáziích.
Učebnice plynule navazuje na učivo obsažené v předchozím titulu Literatura pro 3. ročník středních škol. Současně uzavírá celou sadu Literatura pro střední školy.
Čtvrtý díl učebnicové sady Literatury pro střední školy se skládá se z 5 tematických celků, v nichž se studenti a studentky seznámí se společensko-historickým pozadím, kulturou, uměním a literaturou. Výklad končí až v aktuální současnosti. Studentky a studenti se tak mohou setkat s autory a díly, které mohou znát ze svého okolí a která řeší jim blízká témata, což může přispět k zvýšené motivaci ke studiu a k většímu zájmu o četbu a literaturu jako takovou.
Vykládat dobře literární historii druhé poloviny 20. století nelze bez napojení na dějiny, resp. společensko-historické pozadí, které vývoj kultury ovlivňovalo. Naším cílem bylo ve všech dílech sady ukázat propojenost mezi dějinami a kulturou, čtvrtý díl proto není výjimkou.
Na začátku každé kapitoly je opět dvoustrana tzv. novin, kde se studenti a studentky seznámí s historickým i společenským pozadím doby, které je dále v kapitole probíráno.
Třikrát je zařazena také dvoustrana o vývoji českého divadla, která přináší množství informací o vývoji dramatické tvorby a divadelní produkce na našem území od roku 1945 až do současnosti.
Jednotlivé podkapitoly učebnice jsou vnitřně provázány, a poskytují tak studentům optimální podmínky pro pochopení a osvojení probíraného tématu.
Provázanost však není pouze vnitřní (v rámci učebnice), uplatňuje se zejména mezi jednotlivými částmi celé sady (učebnice – pracovní sešit – CD – průvodce pro učitele).
Struktura učebnice je dodržena i v pracovním sešitě, proto je celý set přehledný a práce s ním je velmi snadná.
Výrazným rysem sady je zvýšený zájem o problematiku moderních dějin, které předurčovaly podobu vývoje na kulturním a uměleckém poli. V době, kdy ve školách chybí ucelený materiál k výuce moderních dějin, je naše sada prvním krokem k systematickému začlení moderních dějin do středoškolské výuky.
Učebnice přináší rovněž přehled filmů, které se vztahují k probíraným tématům a které mohou studentům tuto tematiku vhodně přiblížit.
V učebnici najdete také krátké ukázky z literárních děl, které doplňují výkladové bloky.
Učebnice odkazuje i na poslechové ukázky, ty najdete na třech CD. Přepis audio nahrávek z CD ke cvičením v učebnici a pracovním sešitě učebnicové sady Literatura pro 4. ročník SŠ je součástí titulu Literatura pro 4. ročník SŠ – Průvodce pro učitele.
Přepis audio nahrávek a zvukovou ukázku naleznete v sekci "Ke stažení" zde.
Moderní „trendy“ grafika vhodně podporuje a doplňuje výkladové bloky, které jsou tak naprosto přehledné. Učebnice je založena také na velkém množství obrazového materiálu. Součástí učebnice jsou i komiksy, které s jistou nadsázkou přibližují studentům probírané učivo.
S doložkou MŠMT
Štítky:
Učebnice středních škol,
Literatura,
Pracovní sešity,
Metodické příručky,
Dějiny české literatury,
Literární výchova,
Dějiny světové literatury